Homepage » Human resources » Academic staff » Xenia Georgopoulou

Xenia Georgopoulou

Assistant Professor

email: georgopx@yahoo.com

She was born in Athens in 1973. She got her ΒΑ from the Department of Theatre Studies of the University of Athens, her MA (in Contemporary Practice of Shakespearean Theatre) from the University of Essex, her MPhil in English Literature from The Shakespeare Institute (University of Birmingham), and her PhD in English Literature from the Department of English Language and Literature of the Aristotle University of Thessaloniki. She also did post-doctoral research funded by the State Scholarships Foundationat the Department of Theatre Studies of the University of Athens.

She has taughtapart from the Department of Theatre Studies of the University of Athens, at the Department of English Language and Literature of the Aristotle University of Thessaloniki, the Department of Theatre Studies of the University of Patras, the programme “Plato’s Academy” of the University of Athens, as well as state and private drama schools. She has also collaborated in various research and education programmes.

She has published two books, dozens of articles, as well as book and theatre reviews in collective works and periodicals, and has participated in dozens of conferences, in Greece as well as abroad.

Her work deals with Shakespearean and Renaissance drama, and her particular interests include issues of genderand otherness, Shakespearean adaptations and Shakespearean references in modern popular culture.


Publications

Books

  • Ζητήματα φύλου στο θέατρο του Σαίξπηρ και της Αναγέννησης, Παπαζήσης, Αθήνα, 2010

  • The Body as Text in ShakespearePlays. The Fashioning of the Sexes, Edwin Mellen, Lewiston, 2011.

Articles (selected)

  1. World’s Exile: Play-death and Rebirth in Romeo and Juliet and The Winter’s Tale”, στοOn Page and Stage: Shakespeare in Polish and World Culture, ed. Krystyna Kujawińska Courtney, Universitas, Kraków, 2000, σσ. 247-58

  2. Aristotle and Beyond: Making and Breaking the Rules of Drama”, Skepsis XVI.i-ii, 2005, σσ. 208-14

  3. “‘What’s in a name?’: Linguistic Games with Shakespeare’s Names or How to Communicate Shakespeare on Film”, Actas-II,X Simposio Internacional de Comunicación Social, Centro de Lingüística Aplicada, ed. Leonel Ruiz Miyares, Alex Muñoz Alvarado y Celia Álvarez Moreno, Santiago de Cuba, 2007, σσ. 1199-1203

  4. Ξαναγράφοντας τον Σαίξπηρ: Διασκευές και διορθώσεις”, Φουαγιέ, 16, Μάιος-Ιούνιος 2007, σσ. 65-70

  5. The Pairing of the Shrew: Shakespeares Shrews as Defenders of his Wronged Heroines”, Στέφανος: Τιμητική προσφορά στον Βάλτερ Πούχνερ, Παράβασις, Μελετήματα [5], επιμ. Ιωσήφ Βιβιλάκης, Ergo, Αθήνα, 2007, σσ. 317-23

  6. Parting ‘totally sucks’: Filming Romeo and Juliet for Generation X”, Gramma, 15 (Shakespeare Worldwide and the Idea of an Audience), 2007, σσ. 211-26

  7. Πρωτότυπα κι αντίγραφα: Η τέχνη της προσωπογραφίας στον Σαίξπηρ”, Celestia, 1, Νοέμβριος 2008, σσ. 99-104

  8. “‘Who is’t can read a woman?’: Reading the Female Body in Shakespeare’s The Winter’s Tale”, στοBodies, Theories, Cultures in the Post-millennial Era, ed. Zoe Detsi-Diamanti, Katerina Kitsi-Mitakou and Effie Yiannopoulou, University Studio Press, Thessaloniki, 2009, σσ. 17-29

  9. Ο τυφλός και ο βλέπων έρωτας στον Σαίξπηρ”, Celestia, 2, Απρίλιος 2009, σσ. 134-40

  10. Σαίξπηρ: Ο μεγάλος αμφισβητίας του γάμου”, εισαγωγικό κείμενο στο Ουίλλιαμ Σαίξπηρ, Όπως σας αρέσει, μτφρ. Σάββας Στρούμπος, Θέατρο, 1, Αλφειός, Αθήνα, 2010, σσ. 143-64.

  11. The Marriage of Cultures in Shakespeare:Miscegenation or Peacemaking?”, στο Dialogue among Cultures: Peace, Justice and Harmony (Proceedings of ISUD 8th World Congress), ed. Wang Keping, Foreign Languages Press, Beijing, 2012, σσ.235-246

  12. ShakespeareMagic MirrorThe Work of Raia Mouzenidou”, στοNoother but womanreason.”: Women on Shakespeare. Towards Commemorating the 450th Anniversary of Shakespeare’s Birth, ed. Krystyna Kujawińska-Courtney / Izabella Penier / Katarzyna Kwapisz-Williams, Peter Lang, Frankfurt am Mein, 2013, σσ. 173-180

  13. Λέγε με Ιουλιέτα: Από τη χώρα του Σαίξπηρ στο βασίλειο της Ράιας Μουζενίδου”, στα Πρακτικά Επιστημονικού Συνεδρίου Από τη χώρα των κειμένων στο βασίλειο της σκηνής (Αθήνα, 26-30 Ιανουαρίου 2011), επιμ. Γωγώ Κ. Βαρζελιώτη, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Αθήνα, 2014, σσ. 269-275

  14. Απ’ τα δουκάτα της Πόρσια στα τσεκίνια της Πουλισένας: Γυναίκες και χρήμα στην κωμωδία της Αναγέννησης”, στο Η λάμψη του χρήματος στη νεοελληνική λογοτεχνία: Από την Κρητική Αναγέννηση στην αυγή του 21ου αιώνα, επιμ. Γιώργος Πεφάνης, Ίδρυμα Κώστα και Ελένης Ουράνη, Αθήνα, 2014, σσ. 234-246

  15. Ένα μανιφέστο για την πολιτική διάσταση της ετερότητας -Από τον σαιξπήρειο Thomas More στην σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα-”, στο Πολιτική επιστήμη: Διακλαδική και συγχρονική διερεύνηση της πολιτικής πράξης, επιμ. Α-Ι.Δ. Μεταξάς, τ. ΙΙ. Πολιτική Ψυχολογία. Προκαθορισμοί και Επικαθορισμοί της Πολιτικής Συμπεριφοράς, Ίδρυμα Θεμιστοκλή και Δημήτρη Τσάτσου, Κέντρο Ευρωπαϊκού Συνταγματικού Δικαίου, Ι. Σιδέρης, Αθήνα, 2016, σσ. 135-151

  16. Food and Identity in Shakespeare’s Plays”, στοSigns of Identity. Literary Constructs and Discursive Practices, ed. Emilia Parpală, Cambridge Scholars, Newcastle upon Tyne, 2017, 66-80

  17. The Price of Difference: Shakespeare’s Variety of Bullying”, στοShakespeare: His Infinite Variety, ed. Krystyna Kujawińska Courtney and Grzegorz Zinkiewicz, Łódź University Press, Łódź, 2017, 45-68

  18. Shakespeare and Modern Greek Politics”, Cahiers Élisabéthains, 1.18, 28-3-2018, journals.sagepub.com/eprint/gwrEVI6x3WTABp7KWKVQ/full.